Hoe denkt (en voelt) de klant? Gedragseconomische lessen in onzekere tijden

Als het om financiën gaat, voeren thema’s als de sterk oplopende inflatie, verduurzaming en nieuwe pensioenregels momenteel de boventoon. In die context moeten consumenten ingrijpende beslissingen nemen. Niet alleen voor hun financiële gezondheid op korte termijn, maar juist ook voor de lange termijn. In hoeverre zijn zij daartoe in staat?

Op die vraag gaat Henriëtte Prast in. Als emeritus hoogleraar gedragseconomie gaat zij – op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten – in op het denken en doen van mensen in relatie tot financiën en planning van die financiën. Ze laat valkuilen zien en prikt mythes door, waarbij ze ook financieel planners zelf niet ongemoeid laat. Die kunnen hun voordeel doen met deze kennis over hun klanten en zichzelf.

Spreker

Henriëtte Prast

Henriëtte Prast is hoogleraar emerita aan de Universiteit van Tilburg, lid van de Eerste Kamer, toezichthouder in de pensioensector en spreker op het gebied van gedragseconomie.